Roda de pemsa de la CUP d'Alcover sobre CULTURA

La CUP convida a recuperar la cultura com a element de participació popular

Des de la CUP es considera la cultura com un dels elements principals a l'hora de bastir un model de societat integradora, solidària i dinàmica. Per aquest motiu, exigeix que la gestió i programació de la cultura sigui compartida amb les associacions culturals del poble.

En una roda de premsa feta a les portes del Convent de les Arts la CUP d'Alcover ha recordat que la cultura ha de ser un mitjà de relació social, participació, diàleg i reflexió per a la ciutadania. Per aquest motiu, valora l'aportació que en fan les entitats i persones a nivell particular i que no troben espai en la programació que gestiona l'ajuntament. Per aquest motiu, exigeix que la gestió de les activitats al poble tingui en compte que la cultura és una eina d'aprofundiment democràtic i de vertebració social. 'L'activitat cultural que es fa a Alcover és un pilar fonamental amb el què els veïns fan poble, no es pot menystenir aquesta feina que fan les entitats perquè hi perdem el sentit de sentir-nos part d'una comunitat' ha denunciat Xavi Roca-Gomis, membre de la CUP.

La també membre de la candidatura Montserrat Molina ha assenyalat algunes de les propostes que la formació ha recollit en les assemblees obertes als veïns i que són incloses al programa de la formació, 'cal que de manera decidida l'ajuntament que surti després del 24 de maig estigui compromès amb el teixit associatiu del poble, que es promogui l'autogestió de les entitats i se'ls faciliti espais adients per a poder fer les seves activitats'. En aquest sentit, assenyala com aspectes bàsics que hi hagi a disposició de les entitats infraestructures mòbils que siguin compartides per les associacions locals (elements bàsics com escenaris, taules o cadires). Molina ha apuntat que 'difícilment, es pot explicar a les entitats que llogar taules i cadires costa diners a l'ajuntament, quan aquí tenim el Convent de les Arts on s'hi han invertit més de quatre milions d'euros; tot hauria de ser compatible i és necessària una major sensibilitat'.

Josep Maria Trenchs ha fet referència a la necessitat que la cultura sigui entesa des de l'ajuntament com un espai de creació, de col·laboració d'entitats i també d'economia. 'Veiem com les festes i activitats del poble són fetes per gestors culturals i empreses contractades per l'ajuntament, quan a Alcover hi ha la capacitat, la voluntat i l'empenta per a poder plantejar una programació que sigui proposada per la gent del poble'. En aquest sentit, ha recordat que des de les assemblees obertes es posa en qüestió el que ha qualificat com a model d'aparador 'som testimonis de la programació festiva una vegada apareix publicada al fulletó de la festa major, espectadors d'una festa que hauria de ser de la gent'.

Xavi Roca-Gomis ha assenyalat com a necessària la constitució del consell municipal de la cultura i una comissió de festes 'on les entitats i les persones que hi tinguin interès participin en el disseny de l'activitat cultural del poble, perquè és incomprensible que havent voluntat per part de les entitats de participar, a aquestes se les mantingui com a espectadores, sense veu ni vot en esdeveniments que les afecten'. Roca-Gomis ha assenyalat alguns exemples de la gestió cultural i de les festes que -diu- no poden repetir-se 'és inaudit que es plantegi per exemple una diada castellera sense consultar els principals interessats que són els castellers del poble, on no se'ls pregunti la seva opinió o plantejament sobre com enfocar una jornada festiva d'aquesta magnitud'.

Finalment, la CUP constata com en l'activitat municipal en l'àmbit de la cultura en els darrers anys ha plantejat activitat que al seu entendre han estat fruit de 'cops de talonari' en comptes d'una proposta compartida amb els qui haurien de ser protagonistes de l'activitat cultural local. En aquest sentit, assenyalen que 'potenciaran els espais de proposta i decisió perquè tothom se'n senti part del fet de fer poble a través de l'activitat cultural'.